21 November 2009

Alhamdulillah!!

Yess.. akhirnya hari ni dapat juga setup laman blog, yang dah berbulan-bulan tertangguh... bukan tak mahu buat, tapi tak sempat, tak ada masa.... hehehe... perkataan "tak ada masa" ni cukup dibenci oleh penyokong, pendokong dan pengamal MLM yang fanatik.. nasib baiklah kiranya setakat ni masih belum terjerumus dalam MLM, harapnya berkekalan, amin.

Erm, menyebut tentang MLM..... situasi hari ini menyaksikan ramai kawan-kawan kita, rakan sepejabat kita, saudara-mara kita, yang menyertai MLM. Entahlah, kadang-kadang MLM ni nampak macam tak logik, jual kopi tapi boleh jadi kaya, boleh jadi jutawan. Masalahnya, kalau kita seorang sahaja jual kopi dalam Malaysia ni (macam saudagar gula Malaysia laa) mungkin la boleh jadi jutawan! tapi nampaknya pusing sana orang jual kopi juga, pusing sini jual kopi juga, hujung sana jual tupperware, hujung sini jual one-drop perfume... aktif betul. Apapun, nampaknya hasrat kerajaan dah tercapai untuk mewujudkan masyarakat yang berniaga, terutamanya bumiputera.

Dan di sebalik kehebatan MLM ni, ada juga kehebatan-kehebatan lain yang tidak diceritakan. Contohnya, kehebatan seorang rakan yang sungguh budiman, dan 'jutawan'. Kenapa saya katakan dia seorang yang budiman dan 'jutawan', kerana dia sanggup dan bermurah hati memberi wang kepada bank, dalam jumlah purata RM300 sebulan, tanpa mendapat apa-apa kecuali 10 unit penapis air.... dan yang bestnya, penapis air ni diletakkan begitu sahaja di bawah katil. Sebenarnya, tak lama dulu rakan saya ni berhasrat menjadi jutawan, tetapi nasib tak menyebelahi, tak ada rezeki..... yang ada hanya hutang kepada bank, dan keahlian dalam sebuah syarikat MLM.

Entahlah, sekarang ni makin ramai kakitangan kerajaan menyertai MLM. Kemudian, jual slip gaji buat pinjaman bank. Kononnya akan jadi jutawanlah, akan jadi kayalah... tapi ramai yang tak menjadi dari yang menjadi...

Sedikit nasihat, kalau betul2 nak kaya, buat loan Rm30000, kemudian pergi beli emas kat kedai, duk diam2, tak payah cari downline, dan tengok nanti dalam masa 5 tahun, berapa hasil bakal anda perolehi? Terdesak2, emas tu bleh juga jual.... hai...

Apapun, sebenarnya laman ini saya wujudkan untuk tujuan perkongsian ilmu sebenarnya. Bukan ilmu MLM, tapi ilmu mengenai latihan-latihan, ilmu-ilmu keduniaan mengenai pembangunan diri seorang insan.... sebenarnya, saya banyak mengajar, bersyarah dan memberi khidmat nasihat kepada rakan-rakan seperkhidmatan awam di pelbagai jabatan, masalahnya apabila tamat sahaja sesi syarahan, seolah-olah semuanya terputus dan tiada kesinambungan.

Inshaallah, di ruangan ini akan dapat kita terus berdiskusi, berbincang mengenai topik-topik yang tidak sempat kita bincangkan di dalam kelas dahulu. Semoga hasrat murni ini dapat memberikan manfaat kepada kita semua, inshaallah.

No comments: