29 November 2009

Kursus Pengucapan Awam

Herm.. bercerita tentang pengucapan awam, sebenarnya semua orang mampu dan boleh nak berucap. Masalah utama bila sebut sahaja tentang pengucapan awam, semua orang akan merasa gerun, takut, malu dan ada juga yang rasa tiada apa-apa, cuma kosong dan tidak yakin...

Sememangnya nak berucap di hadapan audien sentiasa dirasakan susah. Untuk memudahkan diri kita, senangnya kita anggap sahaja kita akan bercakap (atau berucap) seorang diri... bayangkan kita bercakap di hadapan tanpa ada audien dan saya percaya, kita boleh berucap.

Dalam menjalankan latihan, saya dah bertemu dengan ramai peserta kursus yang amat takut berucap. Percayalah, walau berkursus dengan saya selama 5 tahun sekalipun, atau berkursus dengan mana-mana trainer yang lain pun, jika individu berkenaan tidak dapat menerima hakikat bahawa dia perlu berucap dan yakin pada diri, maka, pengucapan awam berkenaan akan gagal, tak kisahlah berapa banyak pengetahuan dan kemahiran sama ada dari segi teori mahupun praktikaliti yang dimiliki.

Jadi, isu dalam pengucapan awam ini lebih kepada isu individu... perlu dibangunkan keyakinan terlebih dahulu, biasakan berucap/bercakap secara tidak formal dan bersahaja, dan perlahan-lahan kita sharpen our skill training, sedikit demi sedikit kita perkemas gaya penyampaian, isi ucapan, serta menambah perkara-perkara yang membolehkan ucapan kita nampak menarik, ringkas, padat dan mengagumkan.

Yang baik adalah berlatih, berlatih, dan berlatih... manakala yang terbaik adalah YAKIN kan diri, dan meyakinkan diri sendiri sebelum cuba meyakinkan orang lain. Nak jadi yakin? Hahaha.. Kalau saya, saya akan duduk di kaki lima dan cuba menjual beberapa ubat/minyak urut dan cuba mempengaruhi orang lain secara selamba.....

1 comment:

~aSHa~ said...
This comment has been removed by the author.